استعاره زدایی از واژه آسمان در اشعار کلاسیک فارسی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در زبان فارسی و اشعار کلاسیک درباره آسمان و تأثیر آن بر انسانها مطالب متنوعی مشاهده می شود. معمولا هنگام شرح و توضیح این اشعار به آرایه استعاره یا مجاز متوسل شده و اغلب آسمان، استعاره یا مجاز از خداوند، قضا و قدر و... دانسته میشود. با نگاهی به پیشینه اعتقادی و اسطورهای مشخص میشود، آنچه در زبان موجود است و به تبع آن در بسیاری از اشعار راه یافته است، نه تنها مجاز یا استعاره نیست؛ بلکه باورهایی استوار در فرهنگ گذشتگان اعم از ایرانی و غیرایرانی است که همانند دیگر عناصر دینی و باوری بر محمل زبان به اشعار و زبان کنونی فارسی راه یافته است. این پژوهش سعی دارد تا به ریشهیابی آسمان و باورهای پیرامون آن براساس متون کهن ایرانی و اساطیر و باورهای ملتهای دیگر بپردازد و شواهد کاربردی آن باورها را در زبان فارسی با استناد به مثالهای شعری تبیین نماید. به دلیل گستردگی ادبیات فارسی، دیوان چهار شاعر پارسی زبان سده پنجم؛ عنصری، منوچهری، ناصرخسرو و مسعودسعد به عنوان ملاک در نظر گرفته میشود. پس از بررسی کاربردهای مختلف آسمان در این اشعار و مقایسه آن با اساطیر و باورهای متقدم بر آنها مشخص میشود که همه کاربردهای آسمان در آنها دارای زمینههای اعتقادی بوده که به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه در زبان این شاعران منعکس گشته است.
منابع مشابه
استعاره های مفهومی در حوزۀ شرم با استناد به شواهدی از شعر کلاسیک فارسی
مقالۀ حاضر تحلیلی از استعاره های مفهومی شرم، با استناد به اشعار کلاسیک فارسی قرن ششم تا دهم قمری، به دست می دهد. چهارچوب نظری این پژوهش، کتاب استعاره و عواطف: تأثیر زبان، فرهنگ و بدن در احساس نوشتة زولتان کووچش (2010) است. سؤال اصلی مقاله این است که در زبان فارسی استعاره های مفهومی شرم بر مبنای کدام حوزه های مبدأ ساخته می شوند؟ هدف از پاسخ گویی به این سؤال، یافتن مفهوم کانونیِ شرم در زبان فارسی ...
متن کاملروابط بینامتنی نهج البلاغه با اشعار کلاسیک فارسی
بر اساس نظریه ی بینامتنیت هر متن ادبی، آگاه یا ناخودآگاه، زایش و باز خوانشی از آثار ادبی پیش از خود یا معاصر با خود است. نهج البلاغه از هنگام ظهور تاکنون [بعد از قرآن کریم] همواره به عنوان یکی از منابع مهم و کلیدی ادبای عرب و ایران به شمار میرود. در این میان الگوپذیری شاعران کلاسیک سرای ایرانی از سخنان و مفاهیم ارزشمند امیر مؤمنان (ع)، برجستهتر است، به گونه ای که انواع بینامتنیت نهج البلاغه د...
متن کاملکارکرد کهنالگوها در شعر کلاسیک و معاصر فارسی در پرتو رویکرد ساختاری به اشعار شاملو(1)
اسطوره، یا از طریق صور خیال یا از طریق تصاویر کهنالگویی در اثر ادبی بروز مییابد. ابتدا، تعاریفی از اسطوره و تصویر کهنالگویی و رابطة میان آن دو ارایه میشود. سپس، در پرتو بررسی نمونههایی از اشعار کهن و نو، نقش و جایگاه اسطوره در ساختار کلی شعر و در محور افقی و عمودی خیال تبیین میشود. آنگاه در بخش اصلی مقاله، تجلی اسطوره به واسطة تصاویر کهنالگویی بررسی و به این نیز پرداخته میشود که اسطوره...
متن کاملاستعاره در اشعار نصرت رحمانی
شیوة استفادة نصرت رحمانی از استعاره در ساخت و محتوا در دفتر میعاد در لجن قابل توجه است. در این دفتر استعارة مکنیه نسبت به دیگر عناصر زیبایی آفرین بیشترین کاربرد را دارد. در بعضی آثار او استعاره با تشبیه و حسآمیزی آمیخته شده، تأمل بیشتری را برای درک و دریافت از جانب مخاطب طلب می کند. تصاویرش پویا و متحرکند. نگاه نصرت در بحث محتوا نیز قابل بررسی است. او معانی جدیدی از بعضی واژه ها ارائه می دهد...
متن کامل«واژه ها را باید شست » بررسی آشنایی زدایی در اشعار سهراب سپهری
در فایل اصل مقاله موجود است.
متن کاملاستعاره مفهومی و طرحوارههای تصویری در اشعار ابنخفاجه
استعاره از حیث نوآوری و گیرایی خیال و بازتابی که در جان شنوندگان پدید میآورد، قلمرو فراخی برای شگفتیزایی و میدانی برای مسابقه بزرگان سخن است، اهمیت استعاره در شعر، چنان است که عدهای از نظریه پردازان ادبی، زبان را فقط« خیال و استعاره» میدانند. از مکاتب بسیار جدیدی که به مسألهی استعاره پرداخته است، مکتب زبانشناسان شناختی است. در این دیدگاه استعاره یک فرآیند ذهنی- زبانی است. آنان استعاره را...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 3
صفحات 71- 94
تاریخ انتشار 2016-11-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023